Vanliga frågor och svar
Flytta in till oss
Hur kan jag få en hyreslägenhet hos Nordfeldt?
Jag har fått erbjudande om en hyresrätt, kan jag titta på den innan jag bestämmer mig?
Du kan självklart se lägenheten innan du bestämmer dig. Den nuvarande hyresgästen visar lägenheten på angivet datum och tid. Om det är en nyproducerad lägenhet anordnar vi i vissa fall visningstillfällen.
Hur anmäler jag intresse för en seniorbostad?
Om du är över 70 år har du möjlighet att flytta in i en seniorlägenhet. Till våra seniorlägenheter är vår ambition att bygga trivsellokaler där du kan umgås med boende i övriga seniorlägenheter. Lägenheterna förmedlas via bostadsförmedlingen precis som övriga lägenheter.
Hur anmäler jag intresse för en ungdomsbostad?
Om du är mellan 18-26 år har du möjlighet att få en ungdomslägenhet. Lägenheterna förmedlas via bostadsförmedlingen precis som övriga lägenheter, men i kategori för ungdomsbostad.
Hur tecknar jag ett kontrakt med er?
När du erbjudits en lägenhet i ett av våra kvarter skickar vi ett kontrakt till dig som du ska signera digitalt med Bank-ID.
Jag har fått en lägenhet hos er, vad händer nu?
När det närmar sig inflyttning kommer vi kontakta dig med praktiska detaljer. Men redan nu råder vi dig att teckna hemförsäkring med start från inflyttningsdatumet.
Kan vi stå flera på hyreskontraktet?
Det är möjligt för två personer att stå på hyreskontraktet. Du kan dock inte ange hemmaboende barn.
Dags att flytta in
När får jag tillträde till min lägenhet?
Normalt sker tillträdde senast klockan 12.00 på det datum du har som inflyttningsdag. Exakt tid sker efter överenskommelse. Om du flyttar in i en nyproduktion tilldelas du en inflyttningstid och hisstid för att underlätta inflyttningen i huset.
Hur får jag tillgång till mina nycklar?
Vår fastighetsskötare kontaktar dig för utlämning av nycklar.
Jag har anmärkningar på lägenheten efter inflyttning
Din lägenhet har haft en besiktning innan du flyttar in. Om du trots det upptäcker fel eller har anmärkningar på städningen kontaktar du oss på kontakt@nordfeldts.se.
När du bor hos oss
Vem ska jag kontakta för att få hjälp?
Vem du ska kontakta beror på vad du behöver hjälp med. På kontaktsidan på ”mina sidor” hittar du vem som ansvarar för respektive område (nordfeldts.se/Mina sidor). Om du vill göra en felanmälan gör du det via rubriken felanmälan på ”mina sidor” (se nedan)
Behöver jag en hemförsäkring när jag bor i hyresrätt?
Ja, du behöver alltid en hemförsäkring.
Jag behöver nya nycklar
Du kan av säkerhetsskäl inte kopiera dina lägenhetsnycklar på egen hand. Behöver du nya nycklar kontaktar du kundtjänst (kontaktuppgifter hittar du på Mina sidor) som beställer nycklar eller taggar till självkostnadspris. Tänk på att du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig vid borttappande av nyckel.
Soprummet är fullt, vad kan jag göra?
Om soprummet blir fullt innan tömning kan du kontakta fastighetsskötaren som hanterar detta.
Jag behöver hjälp med TV/telefoni/fiberanslutning. Vem kan hjälpa mig?
Alla frågor och ärenden rörande TV, telefoni och internetuppkoppling kontaktar du leverantören direkt Tele2 (f.d Comhem).
När ska jag göra en felanmälan?
Du som hyresgäst förväntas sköta underhåll på lägenhetens utrustning som exempelvis filterbyten (filter tillhandahålls dock av hyresvärden), rengöring samt rensning av avlopp och dylikt. Du förväntas också utföra enklare åtgärder som att skruva fast lösa handtag, smörja gnisslande dörrar och allmänt underhåll av ytskikt. I bopärmen på ”mina sidor” kan du läsa om hur du själv kan försöka lösa problemet innan du gör en felanmälan.
Vad anses som akut, och vad är inte akut?
Hur anmäler jag ett akutfall på kvällar och helger?
Jouren är endast till för akuta ärenden (se ”Vad anses som akut, och vad är inte akut”). Du hittar kontaktuppgifter till jouren på ”Mina sidor”
Jag har upptäckt en vattenläcka, vad ska jag göra?
Kontaktuppgifter till jouren hittar du på mina sidor.
Hur gör jag med störande grannar?
Det är kallt i lägenheten, vad ska jag göra?
Det är stopp i avloppet, vad ska jag göra?
Blir det stopp i avloppet börjar du med att rensa sil och avlägsna sådant som kan orsaka stoppet vid vattenlåset. Det är extremt viktigt att du aldrig använder propplösare eller kaustiksoda då detta skadar avloppet. När du säkerställt att stoppen inte kan avhjälpas på egen hand gör du en felanmälan. Om det visar sig att felet åstadkommits på grund av handhavandefel kommer du att bli debiterad för arbetet.
Vad kan jag sortera i soprummet?
Två gånger per år placeras en container ut i kvarteret för större avfall.
En av mina vitvaror har slutat fungera/gått sönder. Vad gör jag?
Betalning
Vad ingår i min hyra?
Var hittar jag min hyresavi?
Kan jag anmäla autogiro eller e-faktura?
Min hyra har gått till inkasso, vad gör jag?
Dags att flytta ut
Jag vill säga upp, överlåta eller hyra ut min lägenhet.
Om du vill säga upp din lägenhet behöver vi få en signerad uppsägning ifrån dig. Kontakta oss på Nordfeldt så skickar vi en uppsägningsblankett via digitalt signeringsverktyg som signeras med Bank-ID. Allt du behöver veta kring uppsägningen hittar du på (länk till sidan på hemsidan). Om och hur du kan överlåta eller hyra ut din lägenhet hittar du här (länk till hemsida)
Hur lång uppsägningstid har jag?
Finns det möjlighet att förkorta uppsägningstiden?
Om vi får en ny hyresgäst som har möjlighet att flytta in tidigare än din normala uppsägningstid är det möjligt att förkorta din uppsägningstid.
Jag har sagt upp mitt kontrakt, vad händer nu?
Genomgång av lägenheten inför utflytt
Cirka en månad innan du flyttar ut genomför vi en besiktning där vi går igenom skicket på din lägenhet. Skulle lägenheten vara i sämre skick än normalt slitage eller om du gjort förändringar under din boendetid noteras detta och du behöver återställa dessa punkter. Du väljer själv om vi ska åtgärda punkterna mot en fast kostnad eller om du vill åtgärda dem på egen hand.
När du flyttar ut går vi igenom lägenheten för att säkerställa att eventuella punkter är åtgärdade och att inte nya punkter har uppstått mellan genomgången och utflytten.
Var lämnar jag mina nycklar?
Nycklarna till lägenheten och förråd, samt eventuella blippar lämnas till fastighetsskötaren senast förmiddagen på utflyttningsdagen.